Net als zoveel andere zaken draait de plaatsing op de middelbare school o.a. om geld. Scholen hebben simpelweg niet genoeg geld om iedereen te plaatsen die een plaats wil.
Er is hier sprake van 2 geldstromen: financiering van schoolgebouwen en financiering van onderwijs. In dit deel kijken we naar de financiering van de schoolgebouwen. In het volgende deel kijken we naar de financiering van het onderwijs zelf.
Financiering van schoolgebouwen
Op de site van de Rijksoverheid staat te lezen: "Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de huisvesting van scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs." De gemeente Haarlem is dus verantwoordelijk voor de schoolgebouwen binnen de gemeentegrenzen. In het verleden, als een school meer leerlingen wilde aannemen dan er klaslokalen waren, dan betaalde de gemeente Haarlem voor noodlokalen. Het kwam wel eens voor dat deze noodlokalen het daaropvolgende schooljaar alweer overbodig waren omdat er juist op een andere school teveel leerlingen waren aangenomen dan dat er klaslokalen waren. De noodlokalen bij de eerste school werden dan afgebroken en andere noodlokalen werden bij de tweede school geplaatst.Om een eind te maken aan deze kostbare gang van zaken heeft de gemeente Haarlem in 2008 besloten dat zij geen noodlokalen meer zou financieren en heeft zij met de middelbare scholen afgesproken dat de scholen zelf zorgen voor de verdeling van de leerlingen onder de beschikbare scholen/klaslokalen. De doelstelling van deze afspraak was een betere spreiding van de leerlingen over de beschikbare plekken.
Deze afspraak gaat er overigens wel van uit dat er op de scholen bij elkaar minimaal evenveel plekken zijn als leerlingen die zich aanmelden. Daarover later/elders meer.
Middelbare scholen hanteren dus vanwege deze afspraak een maximum aantal brugklassers, waarbij de rest elders terecht moet. Een school kan alleen zoveel leerlingen aannemen als zij een plaats kan bieden in de bestaande schoolgebouwen.
Eén manier om kinderen te verspreiden over beschikbare klaslokalen is via loting. (Er zijn ook andere manieren, zoals selectie aan de poort, die ieder ook hun eigen tekortkomingen hebben.)
In het volgende deel kijken we naar de financiering van het onderwijs zelf en de gevolgen daarvan voor de loting.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten